Структура публікації:
І. Сучасний стан.
ІІ. Загальні положення.
ІІІ. Основні заходи.
IV. Фінансування.
V. Очікуваний результат.
Здоров'я дітей - найцінніше надбання цивілізованого суспільства. Воно створює фізичний, духовний, соціальний, інтелектуальний та фізичний базиси країни.
Наші діти на сьогодні - ослаблені та хворобливі як, урешті, і належить бути дитині, котра погано та нераціонально харчується, живе в забрудненому навколишньому середовищі, не займається справжньою фізкультурою та постійно зазнає нервових перевантажень. Державною програмою «Діти України» підкреслюється, що здоров'я підліткового покоління - це інтегрований покажчик суспільного розвитку. Тому формування здорового способу життя є обов'язковим завданням і умовою розвитку творчих здібностей учня та формування його як творчої особистості.
Школа - це місце, де дитина проводить значну частину часу. Тому саме школа має великі можливості у здійсненні ряду заходів із питань збереження здоров'я. Школа - єдиний організм із тісними взаємозв'язками всіх його структурних компонентів. Програма покликана чітко регламентувати діяльність кожного з них на шляху до кінцевої мети - створення здорового мікроклімату для виховання здорової особистості.
Сучасний стан
Усвідомлюючи це, протягом останніх років у школі активно пропагується здоровий спосіб життя, проводяться виховні заходи зі сприяння зміцненню здоров'я, профілактики шкідливих звичок, у яких задіяні всі учасники навчально-виховного процесу.
Соціально-психологічна служба школи проводить діагностування з питань психологічного здоров'я учнів школи та працює в напрямку реабілітації учнівської молоді, яка потребує психолого-педагогічного втручання. Організовує зустрічі з лікарями, фахівцями з питань загартування та поліпшення фізичного розвитку, проводить засідання, на яких розглядаються проблеми тютюнокуріння, уживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин. Соціально-педагогічною службою проводяться засідання батьківського університету, індивідуальні та групові бесіди, тренінгові заняття, наукові конференції тощо.
Учителі фізичної культури забезпечують розвиток фізичних здібностей не тільки на уроках, а й у позаурочний час. Працюють спортивні гуртки, проводяться спартакіади, змагання, спортивно-ігрові заходи.
Організована робота з екологічного виховання підлітків: екскурсії на природу, акції зі збереження довкілля, створення фотоальбому екологічних негараздів рідного краю. Традиційно квітень - це місяць захисту природи. Медична служба школи постійно готує матеріали бесід стосовно збереження здоров'я, випускає медико-санітарні бюлетені. Підготовлено власний посібник «Глобальні епідемії сучасності: СНІД, туберкульоз, їх профілактика».
Загальні положення
Мета та завдання
Побудувати навчально-виховний процес таким чином, щоби він не тільки не погіршував фізичний стан учнів, а й укріплював їх сили та можливості.
Скоординувати зусилля учасників навчально-виховного процесу, спрямувати їх на збереження та розвиток здоров'я учнів.
Формувати та розвивати культуру здоров'я серед учасників навчально-виховного процесу, організувати їх життєдіяльність на позиціях здорового способу життя.
На шляху досягнення цього постають такі завдання:
Особливості програми
Програма «Школа сприяння здоров'ю» ураховує особливості діяльності освітнього закладу, ступінь завантаженості педагогічних та інших працівників школи. Вона не потребує залучення додаткових коштів для своєї реалізації та може впроваджуватися паралельно з іншою діяльністю школи. Мікроклімат у школі створюють самі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, педагогічні працівники, батьки, медпрацівники, учні тощо. Однією з головних особливостей програми є її доступність. Упровадження програми не потребує особливого навчання працівників школи. Усі вони повинні усвідомлювати значення створення здорового освітнього простору в навчальному закладі для розвитку особистості учня та чітко виконувати свої обов'язки. Реалізація програми не виключає реалізацію інших програм. Позитивним моментом програми є також можливість доповнення її різними виховними заходами.
Принципи та передумови впровадження програми
Форми та методи роботи
Перевага програми полягає в тому, що не треба відмовлятися від напрацьованих позитивних, дієвих традицій, форм роботи школи, а вона спонукає до наповнення їх новим змістом.
Найефективнішими формами та методами роботи є:
2.5. Учасники програми
Процес упровадження та реалізації програми проходить за участю всіх учасників навчально-виховного процесу:
Основні заходи
Адміністративно-управлінські заходи
Запровадити дні діагностики, регулювання, корекції (ДРК).
Щороку
Забезпечити утримання спортивних приміщень, інвентарю в робочому стані та його поновлення.
Постійно
Забезпечити охорону навчального закладу, попереджувати розповсюдження наркотичних, алкогольних і нікотинових препаратів серед учнів школи.
Укласти угоди про спільну діяльність із позашкільними закладами спортивно-оздоровчого спрямування.
Щороку
Забезпечити оптимальний санітарно-гігієнічний режим діяльності школи, контролювати дотримання відповідних вимог.
Постійно
Здійснювати харчування учнів школи. Забезпечити контроль якості продукції та технології приготування їжі.
Постійно
Забезпечити складання розкладу навчальних занять, ураховуючи вимоги СЕС, уникаючи перевантаження учнів, протягом навчального дня та тижня.
Постійно
Створити координаційну раду школи із впровадження програми «Школа сприяння здоров'ю».
Проводити семінари, тренінги, лекції для педагогічних працівників із питань особистісно зорієнтованої діяльності, формування здоров'язберігаючого середовища.
Згідно плану
Організовувати контроль дотримання вимог техніки безпеки, основ безпеки життєдіяльності та санітарно-гігієнічних вимог.
Згідно плану
Розробити план виховних заходів. Організувати діяльність класних керівників на реалізацію програми.
Щороку
Оцінювати результати, щорічно підбиваючи підсумки роботи, за необхідності вносити відповідні корективи.
Щорічно
Діяльність педагогічного колективу
Провести анкетування учнів школи з метою вивчення фізкультурно-спортивних інтересів.
Щороку
Забезпечити якісне проведення уроків фізичної культури згідно з вимогами програм, організувати заняття спортивних секцій у позаурочний час.
МО вчителів фізкультури.
Постійно
Проводити виховні заходи, спрямовані на фізичний розвиток учнів і пропаганду здорового способу життя.
Постійно
Проводити заходи з питань безпеки життєдіяльності. Забезпечити виконання програм з ОБЖД.
Здійснювати соціально-педагогічний супровід дітей із групи ризику, учнів із девіантною поведінкою, дітей-інвалідів, дітей із соціально дезадаптованих сімей. Залучати їх до занять у гуртках, участі у профілактичних заходах.
Постійно
Проводити заходи, спрямовані на екологічне виховання учнів школи, забезпечити участь у заходах, приурочених до Дня Землі, Дня збереження довкілля тощо.
Забезпечити випуск стіннівок на екологічну тематику.
Постійно
Координувати роботу учнівського самоврядування, зокрема міністерств екології, соціального захисту, фізкультури та спорту.
Постійно
Упроваджувати у практику роботи технології попередження втомлюваності дитини, уникати перевантаження учнів під час занять і досягти оптимального обсягу домашніх завдань.
Постійно
Проводити рухливі ігри в позаурочний час і на перервах, фізкультхвилинки під час занять.
Постійно
Створювати тематичні підбірки літератури в певні періоди навчального року (збір грибів, поведінка біля водойм, інфекційні захворювання, використання піротехнічних розваг тощо).
Постійно
Запровадити та зробити традиційним День здоров'я, у рамках якого проводити рухливі ігри, масові змагання, профілактичні заходи тощо.
Кожної чверті
Попереджувати виникнення проблем розвитку дитини, допомога у вирішенні актуальних завдань розвитку, навчання, соціалізації, порушення емоційно-вольової сфери, проблеми взаємовідносин у колективі.
Постійно
Створення культурологічного середовища (мережа гуртків, система самоврядування, соціальне виховання), оздоровлення емоційного простору школи, організація інтер'єру школи в цілому та навчальних приміщень.
Постійно
Організовувати та проводити зустрічі з батьками; тренінги з питань збереження здоров'я, профілактики шкідливих звичок; альтернативні позакласні заходи.
Постійно
Консультувати та надати методичну допомогу вчителям, класним керівникам, батькам із питань здорового способу життя та профілактики правопорушень.
Постійно
Створювати умови для альтернативних видів дозвілля, проводити індивідуальну роботу з дітьми, які потребують особливої уваги; створювати умови для діяльності учнівського самоврядування, організовувати позаурочну виховну діяльність.
Постійно
Сприяти виробленню в учнів норм позитивної поведінки, формуванню позитивної мотивації на здоровий спосіб життя.
Постійно
Діяльність медичної служби
При диспансеризації виявляти учнів із фізичними вадами розвитку; забезпечити функціонування спеціальних медичних груп.
Постійно
Створити учнівську агітбригаду для проведення профілактично-оздоровчих бесід, підібрати відповідні матеріали, розробити програму бесід і лекцій.
Забезпечити випуск стіннівок для висвітлення питань збереження здоров'я та профілактики шкідливих звичок.
Постійно
Забезпечити оформлення «листків здоров'я» на учнів школи.
Розробити курс лекцій для учасників навчально-виховного процесу з питань організації режиму дня, раціонального харчування, правил особистої гігієни.
Протягом 2006 року
Відслідковувати стан здоров'я учнів, консультувати учасників навчально-виховного процесу, а при необхідності надавати медичну допомогу.
Постійно
Співпраця із громадськістю та закладами сприяння здоров'ю
Проводити заняття батьківського університету з питань виховання здорового підростаючого покоління.
Двічі на семестр
Брати активну участь у спортивних змаганнях, конкурсах, у заходах з питань розвитку здорового суспільства.
Постійно
Організовувати та проводити презентації гуртків і секцій спортивно-оздоровчих позашкільних навчальних закладів; сприяти поширенню інформації про їх діяльність серед учасників навчально-виховного процесу.
Постійно
Забезпечити участь у виховних заходах спеціалістів служб і закладів, діяльність яких пов'язана із забезпеченням здорового способу життя. Проводити лекторії для учасників навчально-виховного процесу.
Постійно
Фінансування
Фінансування програми здійснюється з державного бюджету й інших джерел, використання яких не заборонено чинним законодавством. Ряд заходів програми здійснюється на громадських засадах.
Очікуваний результат
Створення комфортних умов перебування дитини у школі, раціональна організація навчальної діяльності, її цілісна перебудова відповідно до медичних, санітарно-гігієнічних норм, що забезпечить збереження й укріплення здоров'я учасників навчально-виховного процесу. Перетворення навчально-виховного процесу у спільну діяльність усіх його учасників і громадськості, спрямовану на досягнення стану повного фізичного, духовного та соціального благополуччя особистості.
Підготовка учнів до самостійного життя, формування адекватних механізмів фізіологічної, психологічної, соціальної адаптації до оточуючого середовища, готовність до самостійного здорового способу життя.
Об'єднання зусиль педагогічного колективу, медичних працівників, батьків для реалізації права дітей і підлітків на збереження та зміцнення фізичного здоров'я як найвищої соціальної цінності та права громадян на безпечні й нешкідливі умови праці та навчання.
Досягнення показників здорового клімату у школі: